بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum w.b.t - Ayuh kita bangkit, mempertahankan nadi Bangsa Melayu, Agama dan Tanah Air tercinta dari mereka yang cuba menghancurkannya. Allahhuakhbar, Allahhuakhbar, Allahhuakhbar.
Email: perkasa_terengganu@yahoo.com.

Jumaat, Disember 31, 2010

HARAPAN UNTUK TAHUN 2011

AKHBAR Sinchew Jitpoh terbitan 28 Disember 2010 menerusi penulisan Timbalan Editornya, Lim Sue Guan dalam ruangan Opinion Corner di muka surat 32 memaparkan artikel mengenai harapan rakyat untuk tahun 2011.

Artikel itu meminta pembaca memberi jawapan kepada soalan-soalan IQ ini. Pada 2010 banyak berlaku perkara-perkara tertentu. Mungkin anda cuba cari jawapannya, mungkin jawapan yang diberi itu secara kebetulan ataupun berpunca daripada kesilapan manusia sendiri.

Sebenarnya, jawapan yang kita peroleh setiap tahun berulang kali sama sahaja. Dari awal tahun sehingga ke akhir tahun, semuanya berkisar seperti umpama pepatah Cina ‘ambil alasan cuma cabut gigi yang sudah reput sahaja’. Contohnya, isu kemalangan bas ekspres yang mengerikan berlaku sebanyak dua kali dalam tahun ini iaitu pada 10 Oktober di Lebuh raya Utara-Selatan yang meragut 12 nyawa dan mencederakan 45 orang. 
Pada 20 Disember pula, sebuah bas persiaran turun dari Cameron Highlands terhumban dan meragut 28 jiwa serta sembilan cedera parah. Bukan sahaja ia berlaku pada tahun lalu, tetapi pada tahun-tahun sebelumnya sehingga puluhan tahun lalu. Ia terus berulang. 

Berlakunya bot karam yang mengerikan bukan satu perkara baru. Ia pernah berlaku pada 13 Oktober 2007, pernah berlaku bot terbakar dan tenggelam di perairan Mersing, tujuh maut dan malangnya semua rakyat Singapura.

Peristiwa ngeri bot karam tiga tahun lalu menyebabkan Menteri Besar Johor ketika itu berjanji iaitu Jabatan Laut akan memeriksa dan memantau setiap bot yang keluar dari jeti Mersing untuk memastikan ada ciri-ciri keselamatan. Tetapi pihak penguasa laut menjalankan tugas seperti hangat-hangat tahi ayam, siapa yang boleh beri jaminan bot yang keluar dari jeti itu tidak lebih muatan penumpang dan siapa boleh beri jaminan baju keselamatan yang dibekalkan mencukupi dan mengikut peraturan?

Pihak polis membelasah dan menuduh rakyat jelata termasuk beberapa kes berlaku pada tahun ini. Kes terbaru adalah seorang peniaga Koh Cheng Heng. Pihak polis seleweng kuasa bukan lagi satu isu baru, contohnya isu menembak mati remaja Melayu berusia 14 tahun.

Kes kesilapan yang dilakukan manusia lebih banyak, termasuk kesilapan pegawai perubatan di hospital-hospital kerajaan, dan projek-projek kerajaan. Lebih lucu lagi daripada itu ialah Pengerusi PTPTN, Ismail berkata, pelajar yang tidak memerlukan pinjaman PTPTN boleh memulangkan cek yang telah mereka terima.

Lucunya, pelajar tidak memohon tetapi boleh dapat wang PTPTN sebanyak RM1,500 sebagai bayaran pendahuluan pinjaman. Tidak turunkan tandatangan pada sebarang kertas kontrak perjanjian ataupun bukti-bukti dokumen yang sah, macam mana PTPTN dapat kejar duit itu kembali? 

Dalam perangkaan tahun 2016, hutang yang tidak boleh dilunaskan akan meningkat sebanyak RM45.89 bilion. Adakah negara kita sangat kaya sehingga boleh membazirkan duit sebanyak itu?

Harapan rakyat adalah kita mahukan kemajuan setiap tahun, bukan setiap tahun hadapi penyakit dan masalah yang sama sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...